S77's historia

Onsdagen den 30 mars 1977 samlades ett 20-tal personer, både äldre och yngre, i Sundahallen för att bilda Stenungsunds första simklubb för tävlingssimning. En interimstyrelse bildades med Palle Cardell som ordförande. Bengt-Åke Knutsson valdes till sekreterare och Ingela Thorsson och Inge Elfstedt utsågs till kassörer. Huvudtränare blev Denice Larsson och Tommy Bagge. För aktiva medlemmar infördes ett inträdesprov där man skulle klara av att simma 400 meter, med motiveringen att man ska kunna tillgodogöra sig träningen på en träningskväll och inte hindra andra kamrater på samma bana och att man bör vara så konditionsstark att man orkar 400 meter.

Inträdesprovet hade klubben i maj och redan då fick man ett 60-tal medlemmar.
Den 29 augusti körde så verksam-heten igång och redan i oktober kunde man notera sin 200:de medlem. Man myntade också "skynda-långsamt-intentionen" som har visat sig hålla ända fram till dags datum.

1986 fick klubben förmånen att anställa fd landslagssimmerskan Ing-Marie Nilsson som tränare. Ingis införde en mer målinriktad träning mot tävlingssim och resultaten lät inte vänta på sig: S77:s första guldmedalj erövrades vid Svenska ungdomsmästerska-pen, av Magnus Bondesson på 100 meter bröstsim och följdes sedan av Jessika Granlund 1993 på samma distans i samma tävling och med samma valör. 1999 tog också Teresia Gimholt en guldmedalj i nämnda tävling - då på distansen 200 meter medley.

Klubbens första SM-guld på seniorsidan erövrades av Teresia Gimholt år 2003 på 800 frisim. 2005 imponerade S77 stort med att knipa bronsmedaljen på 4x200 meter frisim vid SM i Valhallabadet i Göteborg. Flickorna som simmade var Petra Granlund, Jessika Granlund, Johanna Rudbäck och Teresia Gimholt i nämnd ordning.